PLATFORMA MULTIFINANTARE

finantare alternativa, crowdfunding

Platforma MULTIFINANTARE este prima platforma de crowdfunding din Romania, creata cu scopul de-a pune in legatura, prin intermediul internetului, proiectele, cu capitalul detinut de masele de oameni.
Se doreste sa se ofere o cale alternativa de finantare, prin care cei ce cred in proiectele postate pe platforma, sa poata investi, sustine sau dona fonduri pentru proiectele alese, asigurand astfel surse pentru finalizarea cu succes a acestora. Cu o contributie financiara, care poate fi modesta, dar venind de la un numar mare de sustinatori se poate da viata oricarui proiect.
Sumele colectate vor intra direct in economia reala sustinand dezvoltarea zonei si cresterea locurilor de munca.

Tipuri de proiecte:

• PROIECTE CAPITAL lansate de companii , in schimbul emiterii de actiuni sau obligatiuni.

• PROIECTE CREATIVE , lansate de persoane fizice sau juridice, care in schimbul sustinerii financiare ofera recompense (nu de natura financiara).

• PROIECTE CARITABILE .


Proiectele sunt supuse spre analiza unei mari mase de potentiali sustinatori financiari (crowd) ca :

• Parinti, prieteni, fani, cunoscuti,

• Furnizori sau client

• Comunitati socio-profesionale

• Investitori casnici

• Investitori profesionisti

• Business angels

Postarea proiectelor pe platforma.

Pentru a putea posta un proiect pe platform va trebui in primul rand sa va inregistrati. Inregistrarea dumneavoastra ca utilizator al platformeii nu va creeaza nici un cost sau vreo obligatie. Urmatorul pas este sa selectati “adauga proiect” si veti fi condus intr-o zona unde veti opta pentru tipul de proiect pe care doriti sa-l postati. Veti fi codus pas cu pas de platforma pana la incheierea cu succes a operatiunii de adaugare de proiect. La final, proiectul impreuna cu documentele suport se vor gasi intr-o zona securizata a platformei , zona accesibila doar administratorilor. Se va efectua de catre administratorii platformei o scurta analiza a continutului proiectului si se va stabili o intalnire cu initiatorul proiectului. Scopul intalnirii este doar de a clarifica eventualele aspecte care nu reieseau foarte clar din continutul documentelor suport si de a se semna contractul cadru prin care se specifica modalitatea de lucru si comisioanele aferente( daca proiectul are succes si va fi finantat integral).Este important de stiut ca platforma nu percepe nici un comision de la initiatorul proiectului decat, la final si doar daca proiectul a fost finantat integral. Deci initiatorul proiectului nu-si creaza nici o obligatie pecuniara fata de platforma, prin postarea proiectului, daca acesta nu a fost integral finantat. Pasul urmator este incarcarea proiectului, de catre administratorii platformei, in zona accesibila publicului larg. Sumarul proiectului ,filmul de prezentare ,perioada postarii vor fi accesibile oricui intra pe platforma iar celelalte documente vor putea fi accesate doar de catre persoanele care se inregistreaza (nu se percepe nici o taxa de inregistrare).

Actiunea concertata de promovare a proiectului postat.

Este de la sine inteles ca succesul de finantare a proiectului postat tine de forta noastra comuna de al distribui catre un numar cat mai mare de oameni. Efortul comun de marketing va creste probabilitatea ca proiectul sa fie finantat cu succes. Noi il vom promova prin canalele proprii de comunicare si este important ca si initiatorul proiectului sa introduca Platforma in propria retea de contacte. Reprezentantii platformei vor sustine si consilia permanent inititiatorul proiectului.

Documentele necesare pentru a trimite un proiect spre platforma.

Proiecte Capital:

• Sumarul proiectului
• Prospectul de emisiune (model anexat)
• Plan de afaceri (model anexat)
• Prezentare video sau pdf.
• Chestionarul (anexat)

Proiecte Creative sau Caritabile

• Documente detaliate despre proiect si initiatorul lui

• Prezentare videon sau pdf.

• Detaliate recompensele (la Proiect Creativ)

Comisioanele platformei.

Exista doar comisionul de success. Modul de finantare este “totul sau nimic”. Proiectele nefinantate integral nu platesc nici un comision, deci nu au nici un cost.

La incheierea finantarii integrale comisionale sunt:

-max 10% din capitalul atras in Proiectele de tip Capital

-max 6% din fondurile primite in Proiectele de tip Creativ

- 0 pentru directionarea fondurilor catre Proiecte Caritabile

Modalitatea de a investi sau sustine proiectele postate.

Pe pagina principal a platformei sunt postate toate proiectele acceptate, ordonate dupa tipul de proiect. Datele principale (un sumar al proiectului, filmul de prezentare, durata si targhetul financiar ) sunt accesibile oricui fara a fi necesar vreo inregistrare pe platforma.

Daca se doreste sa se investeasca sau sa se sustina un proiect, atunci persoana va trebui sa se inregistreze pe platforma. Inregistrarea nu implica nici un cost. Doar persoanele inregistrate vor avea acces la toate informatiile despre un proiect (documente atasate, comentarii,…).

Desfasurarea investirii sau a sustinerii unui proiect va avea doua etape:

In prima etapa , de popularizare a proiectului, care se va desfasura intr-un interval de 30, 60 sau maxim 90 de zile , potentialii investitori vor avea posibilitatea sa transmita catre Platforma (implicit si catre initiatorii proiectului), intentia lor de a investi si suma pe care si-au propus-o ca investitie minima.

In a doua etapa , de subscriere reala , care va dura  30, 60 sau 90 de zile se vor initia platile catre proiect .

La finalul primei etape (si implicit trecerea in cea de-a doua etapa) toti cei care si-au exprimat intentia de a investi in proiect vor primi un email cu datele necesare pentru realizarea platilor si vor avea la dispozitie intervalul de timp stabilit (afisat) pentru efectuarea lor.

Orice potential investitor va trebui sa-si evalueze corect oportunitatea de a investi in vreun proiect si va trebui sa-si asume decizia luata si transmisa catre Platforma. A transmite intentia de a investi (in prima etapa) si a renunta (in a doua etapa ) la varsarea sumei avansate poate duce la esuarea proiectului .

Daca la finalul celei de a doua etape, nu s-a reusit strangerea de fonduri aferente intregului capital care se doreste a fi atras , proiectul se declara nul si se sterge de pe platforma. Orice proiect sters de pe platform poate fi reluat (repostat) dupa un interval de timp (poate nu a fost lansat la momentul potrivit sau poate n-a fost inteles in timpul alocat).

Toti investitorii sau sustinatorii unui proiect, nefinantat integral, isi vor primi banii in cont fara a li se percepe vreun comision (in situatia in care s-a utilizat ca modalitate de plata epayment, plata cu cardul) sau le vor fi returnati banii in cont (daca au utilizat alte metode de plata, prin care banii s-au transferat efectiv in contul proiectului). Pentru a nu exista comisioane bancare (in situatia in care se plateste din alte banci decat banca unde este deschis contul Platformei), dinspre sustinator spre platforma si invers, recomandam utilizarea sistemului de plata cu cardul.

Ca pasi de urmat , dupa ce ati decis ca veti investi sau sustine un proiect si ati stabilit suma pe care o virati, veti apasa butonul “ investesc” sau “sustin” (funcie de tipul proiectului selectat) iar platform va va ghida pas cu pas pana la finalizarea cu succes a operatiunii. 

Banii colectati, in situatia finantarii cu succes a unui proiect, daca proiectul a fost de tip Capital , vor fi varsati intr-un cont de capital deschis la Banca Transilvania pe numele companiei initiatoare a proiectului si va putea fi accesat de aceasta doar dupa ce s-a inregistrat la Oficiul Registrului Comertului si la Registrul Miorita operatiunea de majorare a capitalului social sau a principalului. Daca proiectul a fost de tip Creativ, banii colectati vor fi varsati direct in contul initiatorului.

In situatia investirii in proiecte de tip Capital, dupa inregistrarea in Registrul Miorita a operatiunii de majorare veti primi prin email un extras de cont care va confirma, calitatea dumneavoastra de actionar/obligatar al companiei in care ati investit.

Periodic pe site-ul companiei sau al Registrului Miorita vor fi postate rapoarte ale activitatii companiei si/ sau comunicate catre actionari.

Orice potential investitor sau sustinator va avea la dispozitie canale de comunicare directa cu initiatorul proiectului, astfel incat sa primeasca raspunsuri la toate intrebarile pe care si le doreste clarificate.

PENTRU A-SI PASTRA INDEPENDENTA, PLATFORMA NU VA PUTEA SUSTINE FINANCIAR PROIECTELE POSTATE.

Garantii oferite de platform in ce priveste proiectele postate.

Nu se ofera garantii in ceea ce priveste succesul proiectului postat.

Verificarea proiectului se face din punct de vedere al realitatii iar platforma va asigura legalitatea desfasurarii operatiunii de majorare de capital. Banii virati de investitori nu vor fi folositi decat dupa ce majorarea este inregistrata la Registrul Comertului si Registrul Miorita.

Recomandam fiecarui investitor sa analizeze cu atentie proiectul , sa puna intrebari suplimentare antreprenorului si nu in ultimul rand sa se consulte cu propriul consultant de plasament. Decizia de a investi ii apartine in totalitate si riscul aferent investitiei de asemenea.

Proiecte CAPITAL

Initiatorii proiectelor postate.

Pot fi companii, de tipul “societati pe actiuni” cu sediul in Romania si care-si propun atragerea de noi fonduri prin emitere de actiuni sau obligatiuni si municipalitatile care pentru finantarea unor proiecte vor emite obligatiuni municipale. Actiunile sau obligatiunile vor fi inregistrate la Oficiul Registrului Comertului si Registrul Miorita SA. Gestionarea registrului actionarilor sau obligatarilor (dupa caz) de catre un registru independent va conferi investitorilor siguranta unei gestiuni corecte si legale si va da posibilitatea acestora de a efectua operatiuni cu titlurile de valoare pe care le detin ( vanzarea , gajarea, …) sau de a obtine documentel justificative ale detinerilor lor. In situatia in care initiatorul proiectului este S.R.L., prin finantarea el trebuie sa devina S.A.

Initiatorul Proiectului va trebui sa pregateasca documentele specificate mai sus : un sumar al proiectului, un prospect de emisiune, un plan de afaceri si un chestionar. Toate documentele vor fi semnate in original de catre reprezentantul legal al companiei (conform Cerificat constator emis de ORC) acesta asumandu-si intreaga responsabilitate in ce priveste corectitudinea informatiilor. Inserarea de informatii mincinoase se considera fals in declaratii cu scopul de inselaciune.

Initiatorului Proiectului nu-I vor fi acceptate proiectele ilegale sau imorale.

Conditii de finantare a proiectele postate.

Atragerea de fonduri de catre o companie care initiaza un proiect se va realize fie prin majorare de capital social (emiterea de noi actiuni) fie prin cresterea indatorarii, ( emiterea de obligatiuni corporative). In cazul majorarii de capital social, actiunile noi emise (si distribuite catre potentialii investitori) nu vor trebui sa reprezinte mai mult de 35 % din totalul capitalului social . In situatia emiterii de obligatiuni valoarea lor totala nu va trebui sa depaseasca 25 % din activele companiei.

Daca proiectul se doreste a fi realizat pe un “start up” , initiatorul va stabili nivelul minim de investitie pe care poate sa-l faca fiecare potential investitor si va tine cont de nivelul minim al capitalului social, impus de lege, pentru S.A. Prin emiterea de actiuni, prin nivelul minim al investitiei pe investitor se restrange sau largeste numarul de potentiali actionari pe care initiatorul ii doreste in companie. Daca proiectul se doreste a fi realizat pe o companie existenta, cu mai multe directii de activitate, ar fi de dorit emisiunea de obligatiuni corporative sau a unei alte clase de actiuni (preferentiale) Fondurile atrase in acest caz vor trebui utilizate exclusive in proiectul propus spre finantare.

Initiatorii proiectului nu-si vor putea vinde actiunile emise de companie timp de 3 ani de zile, decat in situatia in care toti actionarii sunt de acord cu acest lucru sau in situatia in care le sunt rascumparate in avans detinerile. Cei ce au investit in dezvoltarea unui proiect nu pot fi abandonati de catre initiatori. Astfel, contul de actiuni al initiatorului va fi “restrictionat la vanzare” in registrul electronic administrat de Registrul Miorita SA.

Evaluarea companiei, initiatoare a proiectelor postate.

Va ramane la latitudinea initiatorului proiectului in situatia in care compania finantata are o vechime pe piata ( deci nu-I un start-up) sa posteze sau nu si un Raport independent de evaluare a companiei.

Riscurile associate investitiei in proiectele postate.

Ca investitor intr-un proiect lansat de o companie ,trebuie sa fiti constient ca puteti castiga sau la fel de bine puteti pierde tot. Deci inainte de a investi trebuie sa va consultati si sa analizati investitia in care vreti sa intrati. Analiza investitiei cu un consultant in investitii poate fi benefica sau poate flerul dumneavoastra este mai bun.

Avantajele oferite de platform investitorilor.

Pentru investitori:

Proiectele lansate de companii prin intermediul Platformei , vor avea o forma si complexitate accesibila pana acum doar unui numar extreme de mic de investitori ( business angels). Ori acum cu un nivel mic al investitiei (o actiune ) ai acces la o complexitate de informatii si-ti poti documenta mult mai bine decizia de a investi. Chiar daca suma pe care o investesti este mica , deja joci alaturi de profesionisti. Ceea ce-i cu adevarat important este ca vei investi in ceea ce-ti place si crezi si vei sprijini direct economia reala. Odata inchisa atragerea de fonduri, banii tai vor produce servicii sau produse, vor creea locuri de munca si vor contribuii la dezvoltarea zonei.

Pentru initiatori:

Modele complexe pentru: prospectul de emisiune, buletinul de subscriere, acte constitutive companie , … se vor gasi si vor putea fi descarcate gratuit de pe site-ul Platformei.
Daca initiatorul proiectului doreste un consultant/asistent pentru redactarea personalizata a acestor documente , platform ii va pune la dispozitie un expert la un tarif de 90 lei/ ora.

Proiecte CREATIVE

Initiatorii proiectelor postate.

Personae fizice care au o buna idee de afacere dar care nu detin si nu vor detine in viitorul apropiat o societate. Asociatii, fundatii sau persoane fizice care doresc fara scop lucrativ, sa dea viata unei idei. S.R.L-uri sau P.F.A-ri care au nevoie de finantarea unui proiect , fara sa se transforme in S.A. –uri.

Despre proiectele postate.

Intalnim doua categorii de proiecte , unele au un obiectiv comercial in timp ce altele sunt fara scop lucrativ. Valoarea lor este de regula mai mica in comparative cu proiectele Capital. In schimbul sprijinului financiar oferit , sustinatorul va primi de la initiatorul proiectului recompense (nu sunt de natura financiara).

Proiectele de acest gen pot fi foarte diverse de exemplu in domeniul artei (finantarea unui nou album muzical, unui nou filmulet , unui festival) in domeniul manufacturii (finantarea realizarii unor produse de imbracaminte sau alimentare ca dulciuri, sucuri natural,….) sau in domeniul sportive (finantarea realizarii unui teren de sport) etc.

Daca proiectele initiate sunt comerciale , trebuie avut in vedere ca persoana care le initiaza sa aiba legal dreptul de-a active pe acel domeniul.

Despre recompensarea sustinatorilor proiectelor postate.

Stabilirea recompense, inseamna inainte de toate, mentinerea unei bune relatii cu sustinatorii. In principal recompensele trebuie sa fie realizari tangibile ale proiectului insusi; trebuie sa sigure susutinatorul ca va beneficia de pe urma proiectului.
Exemple de tipuri de recompense:

- Produse si/sau servicii generate de proiect (copie dupa prototip; DVD-ul cu piese muzicale sau film)

- Posibilitatea oferita sustinatorului de a-si lasa amprenta in proiectul propus (utilizarea profilului sustinatorului in cadrul unui joc pe calculator; acordarea unui rol in cadrului unui film etc)

- Experiente traite ( o cina cu autorul unei carti, prezenta in studiou la o inregistrare a unei piese muzicale etc.)

- Lucruri personalizate (tricou cu logo, carte postala din simbolistica proiectului etc)

Stabilirea recompenselor functie de sumele primite va trebui sa tina cont de faptul ca proiectul nu este unul caritabil, ci unul comercial. Recompensa trebuie sa aiba valoare. Daca recompensa este de natura unor experiente unice sau sub forma unor editii limitate, valoarea ei este relativa in raport cu audienta, in timp ce daca recompensa este un produs, atunci valoarea ei va fi apropiata de costul real al acestuia.

Proiecte CARITABILE

Sunt proiectele care se finanteaza prin donatii.

Page-HowItWorks Page-HowItWorks