Sase mari succese de Crowdfunding

Ateneul Roman

Sub sloganul „Dati un leu pentru Ateneu!” au fost stransi peste 500.000 de lei de aur, care impreuna cu alte donatii au dus la inceperea lucrarilor in 1886. Uimitoare nu este doar ingeniozitatea prin care la sfarsit de secol XIX au fost stranse fondurile, ci si faptul ca frumoasa cladire a fost ridicata intr-un termen strict de numai doi ani: intre 1886 si 1888. Totul a costat 836.000 de lei de aur iar donatorii cei mai generosi au fost inscrisi in litere de aur pe placile de marmura din sala Ateneului.

Turnul BD Bacatá Downtown

În urma unei campanii de crowdfunding de mare amploare, au fost colectați, de la 3.500 de investitori, 200 de milioane $ de dolari, pentru ridicarea unui zgârie-nori la Bogota, capitala Columbiei. Turnul BD Bacatá Downtown are 66 de etaje, găzduieste birouri, un mall cu trei etaje, 396 de apartamente si un hotel de 364 camere. Pentru a-i convinge pe oameni să doneze suma ce a făcut posibilă ridicarea construcției de 260 de metri, inițiatorii campaniei au găsit o soluție ingenioasă: împărțirea clădirii în mii de părți identice, numite FiDi. Aceste FiDi sunt drepturi de proprietate asupra construcției propriu-zise, a căror valoare este estimată la 20.000 de dolari, pe o perioadă de doi ani. Investitotii primesc sume lunare, conforme cu profitabilitatea clădirii, sume estimate undeva la 10% pe an.

Weissenhaus

O statiune de cinci stele, proiectată pe coasta Mării Baltice, a stabilit un nou record european pentru crowdfunding-ul în imobiliare prin colectarea, in toamna anului 2014,  prin intermediul unei platforme din Germania,  a peste 5 milioane de euro, de la peste 1000 de investitori, pentru o extindere a complexului. Rata dobânzii pentru finanțarea proiectului este de 4%, iar avantajele investitorilor includ o parte din profiturile obținute din veniturilor statiunii. Statiunea Weissenhaus, care include un castel intins pe 75 hectare, este dezvoltat de către Jan Henric Buettner, fondatorul AOL Europe. 

Pebble

Pebble este un ceas inteligent dezvoltat de Pebble Technology Corporation, ce a fost lansat în 2013 și a fost finanțat prin intermediul platformei de crowdfunding Kickstarter. Acesta dispune de un ecran alb-negru e-paper, un motor vibrator, un magnetometru, senzori de lumină ambientală și un accelerometru, care permite utilizarea sa ca un tracker de activitate. Pebble este compatibil cu dispozitive Android și iOS. Când este conectat la un telefon, acesta poate primi o alertă prin vibrare, pentru mesaje text, e-mailuri, apeluri primite și notificări de la conturile de social media. El poate acționa, de asemenea, ca o telecomandă pentru telefon, sau pentru aparate foto, cum ar fi GoPro. Pentru acest ceas inteligent s-a cerut inițial 100.000 de dolari, dar dezvoltatorii au fost uimiți când aproape 69.000 de oameni au investit în proiect, colectând în total 10.266.845 dolari. Pebble este acum un produs cu drepturi depline, pe care se pot instala o varietate mare de aplicații, este rezistent la apă și rezistă timp de o săptămână la o singură încărcare. 

Coolest Cooler

Ryan Grepper a colectat mai mult de 12 milioane de dolari, in 2014, pentru Coolest Cooler, proiect pe care l-a postat inițial cu un obiectiv de finanțare de 125.000 dolari. Dispozitivului inventat de Grepper este dotat cu boxe Bluetooth, port USB pentru cablu smartphone, o baterie reîncărcabilă de 18 volți, plus un mixer atașabil pentru cocktail-uri și gheață zdrobită, ustensile, deschizător de sticle, un spațiu mare de stocare iluminat cu LED-uri, care-ți arată calea de a bea chiar în întuneric.

Chapel Down

Producatorul englez de vinuri Chapel Down are 1.400 de actionari noi în urma unei campanii pe platforma de equity crowdfunding Seedrs derulata in toamna anului 2014. Această campanie a doborât recordul de colectare, obținând 3,9 milioane lire în numai 24 de zile, cu subscripții individuale variind de la 10 până la 250.000 de lire sterline. Fondurile vor fi folosite pentru a extinde cultura de viță de vie, pentru construcția unei noi fabrici de vin, pentru construirea de noi facilități de distribuție și depozitare, pentru a construi o fabrică de bere, dar și pentru a extinde facilitățile oferite turiștilor la sediul central al companiei din Tenterden (Kent). 

Exemplele sunt multe, însă toate au ceva în comun: asupra succesului unui proiect nu hotărăsc o comisie sau un investitor, ci o masă de oameni care au decis că proiectul respectiv merită ajutorul lor. Iar această încredere acordată autorilor poate fi, pentru aceştia, un stimulent la fel de important ca şi banii pentru a-şi duce proiectul la capăt cu elan şi însufleţire.

Din perspectiva istorica, ideea de crowdfunding este mult mai veche decât se crede.În 1865 Frederic-Auguste Bartholdi, un tânăr sculptor francez a avut la Versailles o discuție cu Edouard de Laboulaye, un cunoscut istoric și admirator al Statelor Unite ale Americii. De Laboulaye a menționat că peste 10 ani, în 1875, America urma să împlinească 100 de ani și s-a gândit că un cadou comemorial pentru această ocazie ar fi un gest binevenit din partea Franței. Bartholdi a avut ideea unei statui imense a unei femei numită „Libertatea Iluminatoare a Lumii.” Statuia în sine urma să fie plătită de francezi, iar pediestalul de americani.

În America lucrurile nu stăteau la fel de bine. Statul nu a aprobat finanțarea iar donațiile veneau greu și erau foarte mici. În 1883 Pulitzer a avut ideea de a apela la mândria americanilor și le-a cerut donații cât mai mici pentru a putea strânge suma necesară construirii pediestalului pe care urma să fie expusă statuia, explicându-le că e o rușine pentru poporul american să nu fie în stare să se mândrească cu cadoul oferit de francezi. Oamenii au îmbrățișat ideea și banii veneau constant din toată țara, indiferent cât de puțini bani se trimiteau. Adunați, banii au fost suficienți pentru a finaliza construcția.

Page-Stories Page-Stories