apr. 12

ideideafaceri.manager.ro

Crowfundingul ca afacere

Saptamana aceasta va propun o incursiune in lumea crowdfundingului. Cel putin industria creativa a inceput sa fie dominata de crowdfunding, o modalitate moderna de finantare. Multe proiecte artistice au fost finantate de oameni din intreaga lume prin donatii. Exista o implicare fireasca a acestora, inca din primele etape ale afacerii.

De exemplu, formatia indie pop Belle & Sebastian a strans bani pentru proiectul God Help The Girl, un musical a carui actiune are loc in Glasgow. Suma de 121.000 dolari a fost obtinuta cu ajutorul Kickstarter, cel mai tare site de crowdfunding din lume. De aici si ideea de afaceri – ce-ar fi sa infiintam un site de crowdfunding? Da, exista cateva in Romania, dar ce-ar fi sa venim cu ceva nou?… Kickstarter a finantat un film de OSCAR in 2013, pe numele sau INOCENTE.

E posibil crowdfundingul in Romania?
Publicul trebuie sa aiba incredere in produsele respective, dar raspunsul este simplu: da, e posibil. Prin finantarea la comun putem transforma un vis in realitate, fie ca vorbim de un produs, serviciu sau o lucrare artistica. De exemplu, proiectul Anim’est a chemat „la arme” pe site-ul de crowdfunding Kiss Kiss Bank Bank (parodie dupa filmul Kiss Kiss Bang Bang, bineinteles…). Scopul final? Strangerea a 10.000 euro pentru finantarea urmatoarei editii a festivalului de animatie.

Dupa cum precizeaza multifinantare.ro, pentru un site de crowdfunding din Romania, exista doar comisionul de succes. Crowdfundingul este despre „totul sau nimic”. Proiectele nefinantate integral nu platesc vreun comision, deci nu implica vreun cost. Daca norocul iti surade, comisioanele site-ului sunt urmatoarele: maxim 10% din capitalul atras in Proiectele de tip Capital, maxim 6% din fondurile primite in Proiectele de tip Creativ si ZERO pentru directionarea fondurilor catre Proiecte Caritabile.

De asemenea, trebuie sa mentineti o relatie buna cu sustinatorii. Ei vor primi recompensele propriu-zise ale proiectului de succes: copie dupa prototip, DVD cu piese muzicale sau film, implicarea sustinatorului in proiect – el poate „juca” intr-un film finantat sau poate deveni personaj intr-un joc video.

Care sunt punctele slabe si cele tari ale site-urilor de crowdfunding?
In primul rand, daca reteaua din jurul produsului nu este destul de inchegata, este improbabil ca banii sa fie stransi. Trebuie sa va alegeti publicul cu grija.

Sistemul de multifinantare isi pierde eficienta cu cat suma este mai mare. Mizati pe o finantare partiala a proiectului si apoi cresteti miza. Un proiect cu necesar mic de fonduri poate sa existe cu o finantare crowdfunding de 100%.

Cu cat produsul final este mai credibil, cu atat veti strange mai multi bani. Recompensa pentru investitori? Daca cineva iti doneaza 10 lei, este suficient maxim un tricou. Totusi, la sume mai mari, investitorul va dori actiuni, daca produsul necesita o companie in spate etc.

La crowdfunding, este suficient un creier dezvoltat pentru a face rost de sume decente de bani. Nimic mai mult. De asemenea, social media a incurajat existenta crowdfundingului. Odata stransi banii necesari si creat produsul final, intrarea lui pe piata se realizeaza printr-o strategie de marketing de la zero. In situatia crowdfundingului, situatia e alta si exista deja un public in spatele produsului, gata sa cotizeze. Inventatorii beneficiaza de o promovare mouth to mouth de prima mana in care este implicat interesul personal al investitorilor.

Banila Silviu Marian

ideideafaceri.manager.ro

Comentarii

Lasa un comentariu