feb. 21

Crowdfunding-ul sau multifinanțarea

„Conceptul de crowdfunding s-a născut pe același model, al utilizării mulțimii (crowd) în finanțarea (funding) diferitelor activități umane. După o definiție de tip Wikipedia (enciclopedie rezultată ea însăși printr-un crowdsourcing), crowdfundingul este o tehnică de finanțare a proiectelor media (în general), folosind resurse online (forumuri, platforme de socializare etc.) desprinsă din crowdsourcing. La baza ei stă ideea a apela la o comunitate ca un potențial finanțator pentru a dezvolta un produs. (…) De fapt, un proiect de lege în acest sens se afla, în trimestrul patru al anului 2013, în proces de legiferare atât în SUA, cât și în Uniunea Europeană. Procedura colectării de fonduri este relativ simplă: solicitantul finanțării (persoană, firmă, instituție, ONG) apelează la o platformă de crowdsourcing (rețele sociale, forumuri, twitter) pentru a-și promova un proiect și a procura banii necesari demarării inițiativei sale. Campania de promovare și de strângere de fonduri durează o perioadă determinată, iar dacă se adună banii necesari, proiectul este continuat. Există mai multe tipuri de multifinanțare: când nu se acordă nimic în schimbul banilor primiți (înafara unui mulțumesc, desigur), când se acordă o recompensă materială sau morală și când se atribuie drepturi de proprietate și alte drepturi pentru contributori în schimbul banilor.

Multifinanțarea sau crowfunding-ul în mass-media este de mare actualitate în condițiile crizei resurselor. Ea poate să prolifereze pe un teren favorabil, într-un moment în care media tradiționale și-au pierdut din audiență și credibilitate pe fondul unor derapaje deontologice sau ideologice. Finanțarea unui jurnalism independent, eliberat de sarcini economice și de zgură politică, este o idee care prinde tot mai mult contur, mai ales în rândul tineretului educat, ce privește cu destulă suspiciune vechea presă, uneori prea oscilantă, versatilă și pragmatică. Banii proveniți din rândul publicului doritor de conținut de calitate ar putea fi elementul determinant în relansarea și consolidarea jurnalismului independent pentru întreaga mass-media, un semnal de alarmă pentru „old media” și pentru credibilitatea acesteia. Studiile făcute asupra fenomenului arată că publicul este din ce în ce mai interesat de acele informații care îl ajută să ia decizii și să înțeleagă mai bine lumea în care trăiește. Aceasta explică succesul multifinanțării în presă și rolul activ pe care poate să-l joace în viitor. De asemenea, este de subliniat dinamica interesantă a colectării fondurilor, care sunt deschise tuturor persoanelor ce doresc să se implice în finanțarea unui anume tip de conținut. Pe de altă parte, participarea la proiecte comune în cadrul unei comunități sau microcomunități poate crea un sentiment de solidaritate și apartenență, o dorință de voluntariat, de participare în comun și angajare civică. În al treilea rind, multifinanțarea poate asigura un reglaj necesar între subiectele jurnaliștilor și dorințele publicului, încercând să micșoreze ecartul tot mai evident dintre acestea. Studiile au mai arătat că în cazul crowdfunding-ului, în mod specific, consumatorii preferă știrile utile în viața cotidiană, câtăvreme jurnaliștii au tendința de a se concentra asupra informațiilor de interes general, de afacerile publice, de politică.”

(Fragment din lucrarea Dr. Viorel Nistor - Influența new media asupra documentării jurnalistice și asupra finanțării jurnalismului independent – prezentată la Conferința Internațională Literature, Discours and Multicultural Dialogue 1, noiembrie 2013 Tg. Mureș)

Comentarii

Lasa un comentariu