mar. 14

O piata europeana unica de crowdfunding pentru start-upuri

Există zeci de platforme de crowdfunding pentru startup-uri în Europa. Cele mai multe dintre ele funcționează național dar există si excepții de platforme care au o abordare internațională. Cel puțin doua platforme din UK au anunțat anul trecut intenția de-a se extinde si-n alte țări europene. Nu se poate vorbi astăzi despre o piață unică  europeană de crowdfunding pentru start-up-uri cum nu putem vorbi nici de-o bursă unică europeană. In Statele Unite ale Americii vorbim de doua burse mari  NASDAQ si NYSE in timp ce în Uniunea Europeană  sunt aproximativ 40 de burse. Pana si Romania are doua burse BVB si SIBEX. Desigur putem identifica mai multe motive, începând de la  politicile și reglementările fiscale proprii fiecarui stat  și ajungând la o slabă percepție a fenomenului pe piața europeană. Mai putem vorbi si de faptul că, nu toate serviciile de crowdfunding europene au un model de afaceri inovativ. 

Desigur piața europeană de crowdfunding se  aflată într-o  fază incipientă. Mai mulți experți din industrie au mărturisit că au identificat  numeroase platforme de crowdfunding pentru startup-uri în Europa, dar, de fapt, majoritatea dintre ele sunt afaceri, mai degrabă off-line decât on-line. Acestea folosesc propriile relații și contacte pentru a strânge bani, asemenea unei banci de microinvestiții, organizează evenimente și oferă anumite servicii în relația cu investitorii. Desigur că  este un lucru bun pentru un start-up, dar nu este acesta modelul de  crowdfunding on-line durabil. De fapt aceasta combinatie off-line / on-line nu o întalnim numai în industria de crowdfunding. Startup-urile cu capital de risc,  cele care atrăgeau investitori de tip business angel, au fost în principal, locale (în cele mai multe țări europene, peste 70% din investițiile cu capital de risc sunt locale) și multe țări au sisteme de impozitare care ofera facilitați fiscale  investițiilor directe  interne. De asemenea, programele de finanțare publice naționale pot crea suport în piață pentru anumite tipuri de  business . Deci astăzi nu există o piață reală unică europeană de finanțare.

Ar fi bine să vedem guvernele europene  lucrând împreună pentru a crea o piață mai eficientă de finanțare, care să concureze, cu adevărat, la nivel global. Este timpul pentru a începe dezvoltarea și consolidarea în aceaste piețe a platformelor de crowdfunding pentru start-up-uri extinse și pentru a atinge o masă critică și modele inovative eficiente. În egală măsură, este cel mai bun mod de a dezvolta piața de finanțare a startup-urilor în Europa.

Comentarii

Lasa un comentariu