apr. 05

Crowdfundingul imobiliar

Comisia Europeană estimează că platformele de crowdfunding din Europa au colectat anul trecut peste 1 miliard de €, în timp ce în anul 2012 aceste sume se ridicau la 735 milioane € și la 445 de milioane € în 2011. Comparativ cu aceste sume generate prin crowdfunding, capitalurile de risc s-au ridicat în 2012 la 7 miliarde €, iar business angels la 660 milioane €.

Există mereu schimbări de paradigmă, ceea ce face ca structurile anterioare să fie depășite. Acest lucru este valabil în multe domenii, inclusiv în cel al afacerilor. Schimbarea fundamentală nu ocolește marii jucători. De fapt, de cele mai multe ori, excesele sau abuzurilor lor sunt cele care declanșează aceste schimbări tectonice. Progresul tehnologic deschide calea pentru a face trecerea mai rapidă și mai fluidă.

Să luăm cazul problemei imobiliare în Statele Unite ale Americii. Criza imobiliară a provocat căderea multor nume mari din capitala SUA și din sectorul bancar, dar aceasta nu înseamnă prăbușirea întregului sistem. Pur și simplu, înseamnă că trebuie, așa cum a spus Lele Milind în cartea sa Crearea pârghiilor strategice, "să se schimbe regulile jocului. Sau chiar jocul însuși".

Cum Crowdfunding-ul imobiliar schimbă regulile

În vechea structură, persoanele fizice investeau în companii imobiliare, de multe ori fără să știe detalii despre aceste proiectele. În noul model de investiții, numit crowdfunding imobiliar, investitorii pot alege un proiect pentru a-l finanta, fără a cumpăra neapărat acțiuni într-o companie anume. În acest mod, deciziile de investiții se iau pe bază de proiecte.

Beneficii pentru investitori

În sistemul tradițional, un investitor poate cumpăra actiuni sau obligatiuni ale unei companii imobiliare. Investitorii se pot aștepta la un randament, sub formă de dobânzi periodice de obligațiuni, sub forma unei creșteri a prețurilor de piață și ca dividende. Prin crowdfunding-ul imobiliar, un proprietar poate oferi randament direct pe proiect. Într-adevăr, acesta funcționează ca un joint-venture cu o bază largă de investitori. Apoi, investitorii pot alege care proiect este mult mai atractiv pentru ei, în funcție de anumite criterii.

De curând, în urma unei campanii de crowdfunding de mare amploare, s-au strâns bani pentru ridicarea unui zgârie-nori la Bogota, capitala Columbiei.

Potrivit www.totb.ro 300.000 de locuitori au donat bani pentru realizarea acestui proiect, propus de compania Prodigy Network, turnul BD Bacatá Downtown, care va avea 66 de etaje. Dezvoltatorii îl numesc ”primul zgârie-nori construit de celebri oameni obișnuiți,” acesta urmând să fie cea mai înaltă clădire a Bogotei.

Pentru a-i convinge pe oameni să doneze suma ce face posibilă ridicarea construcției de 260 de metri, inițiatorii campaniei au găsit o soluție ingenioasă: împărțirea clădirii în mii de părți identice, numite FiDi. Aceste FiDi sunt drepturi de proprietate asupra construcției propriu-zise, a căror valoare este estimată la 20.000 de dolari, pe o perioadă de doi ani. Investitotii primesc sume lunare, conforme cu profitabilitatea clădirii, sume estimate undeva la 10% pe an.


Astfel în crowdfunding imobiliare, investitorii pot să aleagă în care proiect să investească şi nu în ce companie.

Sursa:

http://www.forbes.com/sites/groupthink/2014/02/28/2014-crowdfund-trends-top-20-wall-breakers-of-real-estate-investing/

Comentarii

Lasa un comentariu