Blog

dec. 02

„Finantarea alternativa” in atentia marilor grupuri financiare

Gama de instituții financiare care se implică în așa-numita "Finanțare alternativă" se va extinde până la un punct la care va trebui să se renunțe la porecla "alternativă".

Într-un raport privind piața de finanțare la nivel mondial, datele din trimestrul 2 al anului  2014 arată că aproximativ o cincime din companiile nou intrate sunt instituții financiare, precum ar fi firmele de Equity, Venture Capital sau băncile de investiții.Acești actori operează pe piata platformelor online, cum ar fi site-urile de crowdfunding pe bază de acțiuni, dar cu oferte de valori mari – de obicei în intervalul  50- 100 milioane de dolari - și beneficiază de o mai mare transparență și eficiență.                                                                                                                           Un număr tot mai mare de fonduri de pensii participă pe piețele de finanțare on-line în două moduri. Prima modalitate în care fondurile de pensii se implică în finanțarea alternativă este prin administratorii de fonduri de pensii, care încep să joace un rol în calitate de investitori instituționali în aceste platforme. Clienții Crowd Valley, care se identifică drept brokeri-dealeri, firmele private de capital sau firmele de capital de risc, de exemplu, de multe ori lucrează cu fonduri de pensii, fie direct, fie indirect, prin intermediul grupurilor consultative. Acești investitori instituționali, de multe ori, nu au același tip de profil ca investitorii individuali mai mici, dar ei urmează căi foarte asemănătoare, în scopul de a-și exprima interesul într-o investiție.În al doilea rând, în unele țări, fondurile de pensii sunt folosite, de către directorii de companii, ca instrumente pentru a genera capital de lucru suplimentar. De exemplu, Pension-Led Funding (PLF) este un produs oferit în Marea Britanie, care permite proprietarilor de afaceri sau directorilor să utilizeze punctele de pensie acumulate pentru a obține capital în activitatea lor.

După cum se arată în „Understanding Alternative Finance” (Raportul Regatului Unit pentru Finanțarea Alternativă în Industrie 2014, Nesta, 2014), companiile care au beneficiat de PLF în ultimul an sunt în general întreprinderi mici, 60% dintre ele având în media cinci angajați sau mai puțini. Datele sugerează că valoarea medie asigurată de o societate prin PLF a fost de aproximativ 70.000 de lire sterline (110.000 dolari).

În această industrie în plină dezvoltare, este inevitabil ca instituțiile financiare mari să nu aibă interese, să nu participe în mod activ și să dezvolte noi modele de afaceri inovatoare. Vedem tot mai multe dovezi ale colaborarii între lideri emergenți ai pieței „finanțării alternative" și grupurile financiare dezvoltate.

 

http://www.crowdvalley.com/news/two-ways-your-pension-fund-is-participating-in

nov. 23

Investiti in Companii !

Întâlnirea anuală dedicată acționarilor și investitorilor ce a avut loc în 21 și 22 noiembrie la Palatul Congresului din Paris, a găzduit un spațiu de expunere pentru start-up-urile ce doresc finanțare și care astfel, își expun ideile în fața publicului participant dar, în același timp s-a prezentat și un sondaj realizat cu scopul de a evalua și a înțelege comportamentul companiilor de finanțare franceze și a investitorilor individuali. Potrivit sondajul 80% dintre francezii sunt gata să investească în afaceri.                                                                                                  

Evenimentul s-a organizat în parteneriat cu platforma de equity crowdfunding SmartAngels.fr care, odată cu intrarea în vigoare a cadrului legislativ pentru platformele de finanțare participativă, a reușit să finalizeze un proiect în care a atras investitori cunoscuți, și anume Xavier Niel, Jacques-Antoine Granjon de la Vente-Privee, sau Denis Payre fondatorul Business Objects. Acesta este un semnal puternic pentru piață și va duce la consolidarea finanțării participative în lunile următoare. "                                                                                           

"Ideea întâlnirii din acest an este de a convinge persoanele participante de importanța investițiilor în întreprinderi, pentru a sprijini economia reală", a declarat Blandine Fischer, directorul evenimentului din Paris. Organizatorii și-au propun un număr record de 11  întâlniri ale acționarilor cu directori de top de la GDF Suez, Carrefour, Saint-Gobain si Lafarge. În plus, ca în fiecare an, studenții au participat în număr mare, prin parteneriatele încheiate cu școlile de afaceri.                                          

"Unul dintre punctele forte este capacitatea de a colecta mari angajatori care vin să se întâlnească cu micii investitori", spune Fischer Blandine. Întâlnirea este, de asemenea, o oportunitate de a descoperi noi produse financiare, cum ar fi crowdfunding-ul, care atrage publicul mai tânăr, ce este în plină expansiune.

"Acționarul de mâine este studentul și tânărul activ de azi", spune Blandine Fischer.

 

http://www.francetransactions.com/actualites/Actionaria-2014-21-et-22-novembre-2014-un-espace-crowdfunding-pour-la-premiere.html

 

nov. 07

Equity Crowd Funding and Venture Capital

Participanții la întâlnirea ”Equity Crowd Funding and Venture Capital - Mitul, realitatea și ce este adecvat pentru afacerea dvs.”, ce are loc în 24-25 noiembrie în Malaezia, vor discuta despre:

  • cum funcționează platformele de equity crowdfunding și modul în care acestea diferă de sursele tradiționale de finanțare;
  • avantajele și dezavantajele acestui tip de finanțare;
  • cum să creezi un proiect de succes;
  • felul în care crowdfunding-ul este un mod excelent de a-ți face cunoscută afacerea;
  • care sunt tendințele industriei din Marea Britanie de Equity Crowdfunding, Private Equity și Venture Capital;
  • înțeleagerea celor cinci criterii de investiții pe care investitorii le au în minte atunci când afla de afacerea ta;         

"The JOBS Act", legea anului 2012 în SUA a permis companiilor să colecteze până la 1 milion dolari, prin platformele de crowdfunding. Ulterior crowdfunding-ul a devenit popular pentru start-up-uri, care caută să se finanțeze cu sume mici. Unii observatori susțin că revoluția în equity crowdfunding poate înlocui furnizorii de capital tradițional, cum ar fi Venture Capitalists. În schimb există o altă școală de gândire care crede că ambele pot co-exista în eco-sistemul de finanțare. În realitate, ambele sunt valoroase și se pot adresa diferitelor sectoare ale pieței, asigurând diversitate.

Apariția și creșterea relativă a platformelor de crowdfunding, cum ar fi Crowdcube, Kickstarter și Indiegogo oferă fondatorilor de start-up o oportunitate unică, aceea de a vinde ideea lor direct publicului consumator. Apariția crowdfunding-ului a dus la eliminarea progresivă a intermediarilor și a făcut strângerea de fonduri mai rapidă și mai echitabilă.

În timp ce crowdfunding-ul este o modalitate foarte bună pentru prima fază a afacerii sau pentru a dovedi altor investitori că oamenii sunt interesați de ceea ce faci, acesta nu este cea mai bună opțiune pentru finanțarea pe termen lung. O campanie de crowdfunding care are succes dovedește investitorilor și băncilor că există o cerere pentru un anumit produs de pe piață, în felul acesta eliminându-se o parte din risc.

”Equity Crowd Funding and Venture Capital - mitul, realitatea și ce este potrivit pentru afacerea dvs.” este o întâlnire master-class de două zile ce va avea loc la Technology Park Malaezia (TPM) și este concepută pentru a fi înțelese mai bine mijloacele alternative și tradiționale de obținere de finanțare și modelul potrivit pentru fiecare afacere.

http://www.eurasia-eu.com/#!pequity-crowd-funding-and-venture-capit/c1llv

oct. 31

Equity crowdfunding-ul in SUA

Titlul III este unul dintre dispozițiile JOBS Act - “Jumpstart Our Business Startups Act” semnate de președintele Obama în 2012. Cu toate acestea, SEC este în proces de revizuire a acestei prevederi, care se referă la norme și facilități fiscale pentru equity crowdfunding.

                                

Titlul III ar permite investitorilor care nu sunt acreditați să participe la equity crowdfunding (care este tranzacționarea de valori mobiliare pentru start-up și companii nelistate). În prezent, equity crowdfunding-ul este limitat la investitorii (persoane fizice ce câștigă mai mult de 250.000 dolari pe an) care îndeplinesc condițiile, dar aceștia sunt doar 1% din populația americană. Această dispoziție are potențialul de a rezolva problema veche a ”business ventures” care au nevoie de a mobiliza capital. Dacă Titlul III intră în vigoare, este posibil ca întreprinderile să vândă până la 1 milion dolari în titluri de valoare, într-o perioadă de 12 luni. Unele state au adoptat propriile derogări pentru equity crowdfunding, în scopul de a accelera crearea de locuri de muncă. Primele state care au deschis calea către această opțiune au fost Kansas și Georgia. Cele mai multe dintre reglementările acestor state reflectă îndeaproape reglementările federale. Statutul actual al titlului III din octombrie 2014 a fost adoptat în mai multe state, doar în Florida și Carolina de Nord aceste facilități fiscale au fost respinse. Cu toate acestea, aceste dispoziții la nivel de stat au rolul de a evidenția guvernului federal ce nivel de reglementare funcționează cel mai bine. E doar o chestiune de timp înainte ca fiecare stat să adopte dispoziții similare sau titlul III să intre în vigoare la nivel federal.

Decizia finală cu privire la titlul III se va lua de către SEC, luând în considerare avantajele și complexitatea pe care o poate aduce afacerilor mici. Între timp, statele care văd nevoia de a crea o nouă metodă de strângere de fonduri pentru a ajuta micile afaceri, iau deja măsuri și încercă să limiteze riscul investitorilor.

http://masscatalyst.com/news/what-is-title-iii-equity-crowdfunding/

oct. 25

Cateva dintre finantarile record utilizand CrowdFunding-ul

În urma unei campanii de crowdfunding de mare amploare, au fost colectați, de la 3.500 de investitori, 200 de milioane $ de dolari, pentru ridicarea unui zgârie-nori la Bogota, capitala Columbiei. Turnul BD Bacatá Downtown are 66 de etaje, găzduieste birouri, un mall cu trei etaje, 396 de apartamente si un hotel de 364 camere. Pentru a-i convinge pe oameni să doneze suma ce a făcut posibilă ridicarea construcției de 260 de metri, inițiatorii campaniei au găsit o soluție ingenioasă: împărțirea clădirii în mii de părți identice, numite FiDi. Aceste FiDi sunt drepturi de proprietate asupra construcției propriu-zise, a căror valoare este estimată la 20.000 de dolari, pe o perioadă de doi ani. Investitotii primesc sume lunare, conforme cu profitabilitatea clădirii, sume estimate undeva la 10% pe an.

http://totb.ro/video-orase-construite-prin-crowdfunding/

 

Producatorul englez de vinuri Chapel Down are 1.400 de actionari noi în urma unei campanii pe platforma de equity crowdfunding Seedrs. Această campanie a doborât recordul de colectare, obținând 3,9 miliarde lire în numai 24 de zile, cu subscripții individuale variind de la 10 până la 250.000 de lire sterline. Fondurile vor fi folosite pentru a extinde cultura de viță de vie, pentru construcția unei noi fabrici de vin, pentru construirea de noi facilități de distribuție și depozitare, pentru a construi o fabrică de bere, dar și pentru a extinde facilitățile oferite turiștilor la sediul central al companiei din Tenterden (Kent).

http://realbusiness.co.uk/article/27876-english-winery-chapel-down-breaks-crowdfunding-record

O statiune de cinci stele, proiectată pe coasta Mării Baltice, a stabilit un nou record european pentru crowdfunding-ul în imobiliare prin colectarea a 4.2 milioane de euro, de la peste 900 de investitori, pentru o extindere a complexului. Rata dobânzii pentru finanțarea proiectului este de 4%, iar avantajele investitorilor includ o parte din profiturile obținute din veniturilor statiunii. Statiunea Weissenhaus, detinatoarea unui castel care se intinde pe 75 hectare, este dezvoltat de către Jan Henric Buettner, fondatorul AOL Europe, care a investit deja 65 de milioane de euro.

http://www.pie-mag.com/articles/8094/german-luxury-hotel-project-sets-crowdfunding-record/

Pebble este un ceas inteligent dezvoltat de Pebble Technology Corporation, ce a fost lansat în 2013 și a fost finanțat prin intermediul platformei de crowdfunding Kickstarter. Acesta dispune de un ecran alb-negru e-paper, un motor vibrator, un magnetometru, senzori de lumină ambientală și un accelerometru, care permite utilizarea sa ca un tracker de activitate. Pebble este compatibil cu dispozitive Android și iOS. Când este conectat la un telefon, acesta poate primi o alertă prin vibrare, pentru mesaje text, e-mailuri, apeluri primite și notificări de la conturile de social media. El poate acționa, de asemenea, ca o telecomandă pentru telefon, sau pentru aparate foto, cum ar fi GoPro. Pentru acest ceas inteligent s-a cerut inițial 100.000 de dolari, dar dezvoltatorii au fost uimiți când aproape 69.000 de oameni au investit în proiect, colectând în total 10.266.845 dolari. Pebble este acum un produs cu drepturi depline, pe care se pot instala o varietate mare de aplicații, este rezistent la apă și rezistă timp de o săptămână la o singură încărcare.

https://www.kickstarter.com/projects/597507018/pebble-e-paper-watch-for-iphone-and-android

Ryan Grepper a colectat mai mult de 12 milioane de dolari pentru Coolest Cooler, proiect pe care l-a postat inițial pe Kickstarter cu un obiectiv de finanțare de 125.000 dolari. Dispozitivului inventat de Grepper este dotat cu boxe Bluetooth, port USB pentru cablu smartphone, o baterie reîncărcabilă de 18 volți, plus un mixer atașabil pentru cocktail-uri și gheață zdrobită, ustensile, deschizător de sticle, un spațiu mare de stocare iluminat cu LED-uri, care-ți arată calea de a bea chiar în întuneric.

https://www.kickstarter.com/projects/ryangrepper/coolest-cooler-21st-century-cooler-thats-actually

 

oct. 07

European Equity Crowdfunding Association

La Roma, a avut loc în 29 septembrie, prima reuniune a European Equity Crowdfunding Association (EECA).

Într-un comunicat, asociația, ce numără peste 50 de membri din 16 țări ale spațiului economic european implicați în equity crowdfunding, anunță că este  pe cale de a-si deschide sediul central în Londra.

Asociația a fost înființată pentru a reprezenta platformele de crowdfunding în statele membre, tot mai conștiente de creșterea acestui segment al industriei financiare, pentru a stabili standarde profesionale în rândul membrilor și pentru a face lobby în perspectiva unor reglementări unitare în statele membre UE.

EECA reprezinta 36 de platforme europene, iar în  cadrul ședinței Consiliului de Administrație, Tommaso D'Onofrio (Italia), a fost ales președinte, în timp ce Benoit Bazzocchi (Franța) și Michael Faulkner (Irlanda) au fost aleși vicepreședinți.

Bruno Schneider Le Saout va prezida Comitetul științific, în timp ce Alessandro M. Lerro a fost numit în funcția de Consilier General și Director al Asociatiei.

sep. 23

Crowdfunding-ul in legislatia internationala

 În Franța, decretul de punere în aplicare a noilor reguli de crowdfunding a fost semnat la 16 septembrie și intră în vigoare la 1 octombrie 2014. Această schimbare stabilește plafoane de împrumut și creditare pentru companii, norme de exploatare și de practică în exercitarea profesiei. Regulile de finanțare participativă consfințite prin acest act legilastiv reglementează condițiile de înregistrare a „consultanților de investiții de capital” și a „intermediarilor de crowdfunding” în registrul intermediarilor financiari. Un alt mare pas făcut înspre sfârșitul monopolului bancar: același act normativ consfințește faptul că persoanele fizice se pot împrumuta de la alte persoane fizice sau juridice, până la limita de un milion de euro. Pentru o persoană, pragul este stabilit la un credit maxim de 1.000 de euro pentru un proiect. În cazul unui împrumut fără dobândă, acest prag poate atinge 4.000 de euro/proiect.

În Statele Unite, Texasul ar putea adera în curând la celelalte 12 state americane care au autorizat practica de equity crowdfunding. Consiliul Valorilor Mobiliare din Texas, organismul de reglementare responsabil pentru protejarea investitorilor, a aprobat noi măsuri pentru equity crowdfunding aplicabil investitorilor mici. În acest fel, ei pot obține acțiuni la o societate pentru o sumă proporțională cu investițiile lor. Noile măsuri sunt așteptate pentru luna octombrie și ar trebui să fie aplicate de la sfârșitul lunii noiembrie.Guvernul australian și-a anunțat intenția de a ușura cadrul legal pentru equity crowdfunding. Această formă de finanțare pentru investitorii „mici” ar permite întreprinderilor să obțină finanțare de la o gamă mai largă de investitori și ar fi o modalitate de a stimula inovarea și sectorul antreprenorial. Un nou program de competitivitate a fost aprobat de Guvernul Abbott și necesită sprijin parlamentar pentru validare. Potrivit proiectului legislativ, o persoană poate investi într-un start-up 2.500 dolari/proiect, fără a depăși 10.000 de dolari investiți în total într-un an.

Două companii de equity crowdfunding americane, SeedInvest și Gust, și-au anunțat parteneriatul ce oferă soluții pentru relația dintre investitori și antreprenori. Scopul lor este de a-și combina serviciile pentru a crea, prin complementaritate, cea mai mare retea de business angels din lume. O alianță care va oferi noi oportunități pentru investitorii prezenți pe ambele platforme. „Împreună, SeedInvest și Gust speră să eficientizeze atragerea de fonduri și investiții pentru a accelera dezvoltarea de noi tehnologii și de a crea noi locuri de muncă”, a declarat Ryan Feit, CEO și co-fondator al SeedInvest. La rândul său, directorul general al Gust, David Rose, nu este mai puțin entuziast: „Suntem încântați să lucrăm cu SeedInvest pentru a controla procesul de investiții existent”.

sep. 08

Equity Crowdfunding vs. Business Angel

Alessandro Lerro, un avocat italian care a urmărit îndeaproape evoluțiile equity crowdfunding prezintă într-un articol asemănările dintre equity crowdfunding  și business angel.  

În unele țări, business angel este motorul de inovare al economiei, care a ajutat la lansarea unor companii de succes cum ar fi Amazon, Facebook, Google, PayPal, și Starbucks. În anul 2013 peste 756000 business angel americani au investit 24.8 miliarde dolari, cu 8,3 la sută mai mult decât în 2012, când investițiile lor au fost de 22.9 miliarde dolari. Cu aceste fonduri, business angel au finanțat  70.730 de start-up-uri, cu 5 la sută mai mult decât în 2012, când au fost finanțate  67.000 de companii. Mărimea medie a investițiilor a fost de aproximativ 339.000 dolari pe afacere. Impactul ocupării forței de muncă a fost remarcabil:  în 2013 business angel au condus la crearea a 209 mii noi locuri de muncă în SUA.

În conformitate cu situația economică actuală, angel investing italian arată o tendință recesivă: potrivit Italian Business Angels Network, investițiile au scăzut de la 46 milioane dolari în 2011, la 44,8 milioane pentru 2012, până la 42,1 milioane de euro în 2013.

Deși datele nu reflectă încă efectele așteptate ale politicii guvernului italian cu scopul de a sprijini start-up-urile și să ofere stimulente pentru inovare, business angel funcționează și  în Italia: mai mult de jumătate dintre oferte au oferit o ieșire profitabilă. Aceasta este în ciuda faptului că investitorul mediu italian are un buget disponibil de pana la 265.000 dolari, aproximativ un sfert din cel american; și că două treimi din investiții sunt mai mici decât 132.000 dolari.

Cu toate acestea, la un nivel european, datele arată un trend ascendent.

"Eu sunt în comitetul de investiții de impact al European Business Angel Network (EBAN)", a spus Drake. "Am văzut în ultimii 4 ani o dublare a investițiilor europene de la 4 miliarde dolari la 8 miliarde de dolari pe an. Manifestul ambițios al EBAN publicat în 2013 este de a obține până în anul 2017 dublarea investițiilor business angel în UE".

 În peisajul actual de creștere în unele țări și încetinire în altele, business angel a început să funcționeze împreună  cu equity crowdfunding, care este unul dintre cele mai recente instrumente financiare care poate ajuta și poate revoluționa semnificativ afacerile, oferind un impuls puternic pentru utilizarea de capital privat pentru a sprijini inovația și spiritul antreprenorial.

Crowdfunding Equity oferă instrumente eficiente și ieftine pentru a răspunde acestor nevoi prin intermediul web-ului.

În cele mai multe țări, aceste investiții sunt (sau vor fi în curând) legiferate și supravegheate de către autoritățile financiare locale, cum ar fi SEC în America sau CONSOB în Italia.

Potrivit unui studiu publicat de SEEDRS, o platformă de capital din Marea Britanie, primele trei motivații pentru investitori  sunt:  de a ajuta start-up-urile; de a profita de scutiri fiscale și pentru a obține câștiguri financiare semnificative.

Acestea sunt foarte asemănătoare cu interesele business angel și  arată că equity crowdfunding și business angel pot funcționa bine împreună.

  

Sursa:

http://www.crowdsourcing.org/editorial/from-us-to-italy-equity-crowdfunding-is-driving-an-angel-investing-revolution/33512?utm

iul. 24

La ce, cum si cat poate servi crowdfunding-ul cauzei mass-media?

De Viorel Nistor

Chestiunea fundamentală este dacă publicul trebuie și e bine să se implice financiar în realizarea de produse jurnalistice, iar dacă, da, atunci în ce fel. Înainte de a căuta un răspuns mai elaborat la aceste întrebări, realitatea furnizează, la îndemână, o variantă simplă, convingătoare, imediată și foarte pragmatică. Așa ceva încă nu s-a văzut în mass-media și este o formulă ce îmbină jurnalismul independent cu crowdfunding-ul. Astfel, Newspryng este o platformă englezească de informare, recent lansată, care are drept obiectiv promovarea jurnalismului independent și a  celui colaborativ, trecând prin crowdfunding. Ca și concept, fiecare articol publicat în www.newspryng.co.uk  este prevăzut cu un sistem integrat de donare în josul paginii, astfel încât cititorul are posibilitatea, în premieră absolută,  de a efectua plăti în contul autorului direct și imediat după lecturarea articolului. Scopul acestui sistem este de a permite jurnaliștilor de tip freelancers, pasionați și talentați, să fie recompensați în mod nemijlocit pentru munca lor. Cheia este că se bazează pe venituri de la cititori, renunțând a difuza publicitate pe site, încercând în felul acesta să scape de ceea ce se cheamă „dependența publicitară”, concentrându-se numai și numai pe calitatea articolelor. Această versiune a site-ului are și valoare de test, în paralel, tot printr-o campanie de crowdfunding, găzduită de cunoscuta platformă Indiegogo, fiind în desfășurare un plan de dezvoltare a site-ului și a altor posibilități de plată. Chiar dacă pare, la prima vedere, o formă comercială de a face presă, în fond, acest nou concept se poate dovedi o formulă rapidă, modernă și eficientă, eliberând  actul jurnalistic efectiv de o încărcătură birocratică, instituțională, de multe ori restrictivă și care alterează libertatea de exprimare.

Crowdfunding-ul pe bază de proiect

Crowdfunding-ul este acel procedeu de finanțare prin care banii necesari unei investiții, unei idei, unei inițiative sau unui proiect provin de la o mulțime de oameni în urma unei campanii de promovare realizate, de obicei, prin intermediul rețelelor de socializare. Mulțimea atrasă de acea propunere este informată prin intermediul unui film de prezentare și poate subscrie suma care dorește utilizând platforma de crowdfunding-ul. În schimbul acelor bani și în funcție de cantitatea lor, oamenii, publicul pot să considere că au făcut o donație, pot să primească o recompensă, sunt acceptați la luarea deciziilor sau pot să devină co-proprietari ai afacerii. Cu aplicare în mass-media, crowdfunding-ul pe bază de proiect este urmarea unei inițiative personale, într-o formulă non-profit, prin care cititorii interesați donează diverse sume de bani pentru realizarea unor proiecte jurnalistice punctuale (investigații jurnalistice). Jurnalistul american Greg Palast a inființat o fundație non-profit care strânge fonduri și permite jurnaliștilor care fac aceste anchete să rămână independenți. În aceeași formula a finanțării pe proiecte distincte marile platforme de crowdfunding (cum sunt Indiegogo sai Kickstarter) au reușit să finanțeze anchete serioase, prin strângerea unor sume de sute de mii de dolari. Spre deosebire de cele două mari platforme generaliste de crowdfunding, există și platforme dedicate exclusiv mass-media, cum era și newspryng. Indie Voices, de exemplu, are drept scop îmbunătățirea peisajului media din țările în curs de dezvoltare, finanțând și admițând doar materiale bine documentate, serioase, reprezentative, care să servească de model. Sistemul funcționează și aici pe bază de donații de la „investitorii sociali”, existenți peste tot în lume, dar și prin împrumuturi fără dobândă sau cu dobândă redusă sau prin cumpărarea de acțiuni pentru un anumit proiect media, de exemplu, un film. O altă platformă pentru media este Inkshares, cu o gamă mai largă de articole, dar având în comun concepția privind articolele bine documentate. Prin prezervarea drepturilor de autor, aceste materiale lor fi publicate și în altă parte.

Crowdfunding pe bază de abonament

Finanțarea pe proiect are avantajul uni(ci)tății și al relativei facilități în a convinge publicul, dar are și dezavantaje, cum ar fi cazul campaniilor de presă sau investigațiilor de durată, care nu pot fi acoperite în acest fel. Nevoia de continuitate și de sustenabilitate a fost rezolvată prin introducerea conceptului de abonament plătit de cititori. Este cazul platformei Beacon Reader, ce caută abonați susținători permamenți ai proiectelor jurnalistice. În timp ce un proiect normal de crowdfunding reușește numai dacă este adunată o sumă minimă de bani, o campanie de crowdfunding Beacon Reader reușește în cazul în care un anumit număr de oameni (în mod normal, 25-100), se angajează să plătească 5 dolari pe lună pe o bază continuă, în schimbul unui acces continuu la subiectele site-ului, dar, de asemenea, la toate celelalte articole de pe site. Acest abonament asigură resursele necesare pentru funcționarea întregului site și activitatea întregului colectiv. Cea mai mare parte (70%) din banii de abonamente revin jurnaliștilor, dar o parte sunt rezervați pentru a acorda bonusuri de calitate pentru cele mai citite subiecte. Modelul de finanțare cu abonament a fost îmbrățișat și de Uncorevage, pornind de la marginalizarea crescândă a jurnalismul de investigație și vizează, în mod explicit, site-urile profesionale ale  jurnaliștilor de investigație. Ca și Beacon Reader, scopul acestuia este de a stabili o bază de abonați pentru jurnaliști, dar spre deosebire de acesta, ambiția este de a crea o "redacție deschisă", care oferă o suită de servicii esențiale, cum ar fi soluții  de verificare, de editare, de asistență juridică și tehnologică.

Modelul „cooperativa de credit”

În modelele de crowdfunding discutate până acum, „mulțimea” era concepută ca niște cititori care doresc să susțină financiar jurnalismul de calitate. În cel de-al treilea model propus, publicului îi revine un rol mai important în procesul de producere al materialelor jurnalistice. În cazul platformei Contributoria, statutul de membru conferă mai multe drepturi și posibilități: acela de a obține finanțarea pentru diverse subiecte propuse, de a susține financiar articolele altora și de a oferi sfaturi editoriale celor pe care îi susții financiar. Astfel, organizația creată capătă statutul unei „cooperative de credit”, în care membrii se susțin reciproc, atât financiar, cât și editorial. Subiectele propuse pentru a fi realizate sunt discutate în comun și votate de membrii înainte de a fi date în lucru. Fiecare utilizator al platformei se află într-o dublă ipostază, aceea de beneficiar de finanțare, pentru subiectele proprii, și de furnizor de finanțare, pentru subiectele celorlalți membri. Acest model, într-adevăr unul foarte evoluat, are semnele lui de întrebare, deoarece, dreptul de a deveni membru nefiind îngrădit, platforma va aduna laolaltă jurnaliști, cititori, editori etc. Pe de altă parte, nu e sigur dacă cotizațiile membrilor vor fi suficiente sau vor trebui completate cu sponsorizări externe. Nici colaborarea între membrii platformei, verificarea reciprocă a informațiilor, de exemplu, nu e sigură, căutându-se mijloace de stimulare a acestui tip de colaborare. În aceste date, conceptul Contributoria  are atributele unui experiment.

iun. 20

S-a creat Asociatia Europeana de Equity Crowdfunding

Reprezentanți ai unor platforme de equity crowdfunding (multifinantarea afacerilor) din zece țări ale Uniunii Europene (Austria, Belgia, Bulgaria, Estonia, Finlanda, Franța, Irlanda, Italia, Spania și Marea Britanie), s-au întâlnit la Paris, în 23 mai, pentru a discuta despre oportunitățile oferite de această nouă industrie în creștere, care, potrivit Băncii Mondiale, va ajunge la o valoare de peste 92 miliarde dolari până în 2025, dublându-se față de piața actuală.

Reuniunea are loc la propunerea Comisiei Europene, iar operatorii au decis să creeze o asociație europeană de afaceri , în scopul de a dezvolta standardele de transparență și bune practici, a informa utilizatorii (inițiatori de proiecte cat și susținători), a asigura protecția împotriva fraudei și pentru a asigura un mecanism adecvat de rezolvare a reclamațiilor. Potrivit Comisiei Europene, equity  crowdfunding este un instrument financiar nou care poate juca un rol esențial în finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii și pentru compensarea deficitului financiar la întreprinderile nou create.

Fondatorii  Asociației Europene de Equity Crowdfunding oferă posibilitatea operatorilor de servicii din Spațiul Economic European de a se alătura asociației în calitate de membri cu drepturi depline. Operatori din Danemarca, Norvegia, Elveția și Suedia, și-au anunțat deja intenția de a se alătura. În majoritatea țărilor din UE, platformele de capital sunt reglementate ca intermediari financiari sub controlul autorităților financiare naționale.

"Suntem foarte mulțumiți de entuziasmul manifestat și suntem siguri că acest grup va crea mai multă valoare pentru părțile interesate și pentru investitori", a declarat, în numele membrilor fondatori, Bruno Schneider Le Saout și Alessandro M. Lerro, doi dintre promotorii acestei inițiative.

http://www.equitycrowdfund.eu/news

 Prima ... Precedenta 2 3 4 5 6 Urmatoarea ... Ultima